Dalend bereik Facebook bedrijvenpagina’s, wat nu?

Facebook kondigde het recent al aan. Door een aanpassing van het algoritme zullen berichten van bedrijvenpagina’s minder vaak zichtbaar zijn op de tijdlijn van gebruikers van het grootste social media kanaal dat we kennen. In feite wordt hiermee een lijn doorgetrokken die aan het eind van 2017 al zichtbaar was, toen het bereik van berichten op bedrijvenpagina’s al duidelijk terugliep. Met de huidige en komende wijzigingen in het algoritme worden aldus nogmaals de teugels strakker aangetrokken.

Naar eigen zeggen voert Facebook dit alles door om meer terug te gaan naar de basis, oftewel online interactie tussen vrienden, familie en kennissen. Interactie tussen personen wordt belangrijker en er zal minder prioriteit worden gegeven aan informatie vanuit bedrijven, (nieuws)media en andere commerciële partijen. Vanzelfsprekend blijft de mogelijkheid om te adverteren met je bedrijvenpagina volop aanwezig en hiermee kun je alsnog een groot bereik halen, weliswaar met de nodige bijkomende kosten.

Grillen Facebook

Hoe vervelend is nu deze nieuwe strategie van Facebook en vooral ook, hoe kun je hier het beste op inspelen? Natuurlijk is de nieuwe koers niet direct iets om vrolijk van te worden als je bedrijvenpagina op Facebook een van je belangrijke communicatiemiddelen is. Helemaal voor partijen die er voor hebben gekozen om geen eigen website te hebben, maar hun Facebookpagina als een soort laagdrempelige vervanging hiervan gebruiken. In feite is dit een strategie die we nooit aanraden. Het is verstandig baas in eigen huis te blijven over je belangrijkste kanaal en niet geheel overgeleverd te zijn aan de grillen van Facebook of ieder ander medium, met, zoals nu blijkt, onaangename verrassingen tot gevolg.
Als je Facebook echter vooral gebruikt als extra promotiemiddel voor je bedrijf en als doorgeefluik naar je eigen site blijft de wijziging weliswaar nog altijd vervelend, maar dankzij deze beperktere afhankelijkheid en te overwegen oplossingen is de ‘schade’ te overzien.

Engagement bait

Feitelijk is de strategie van Facebook in lijn met een verdere professionalisering van commerciële content op de sociale media. Creatieve en betekenisvolle content zal meer en meer het verschil gaan maken en resultaat blijven opleveren. Voor veel toegepaste trucjes zoals like, deel en win-acties, oproepen tot liken, taggen, delen of vragen om een specifieke reactie is dit een ander verhaal. Dit is tegenwoordig zelfs uit den boze, want valt onder de zogenaamde engagement bait. Deze in de ogen van Facebook op kunstmatige manier interactie teweegbrengen wordt zelfs afgestraft en zal het bereik van je berichten en pagina eerder doen afnemen dan stijgen.

Google

De uitdaging zal dus zijn om met je teksten, foto’s en video’s op natuurlijke wijze reacties en acties van je volgers teweeg te brengen, in de vorm van likes, comments en delen van berichten.
Het is daarbij allereerst van belang dat je je doelgroep kent en weet wat aansluit op hun belevingswereld en interessegebied. Dit alles moet vanuit beginsel al tot uiting komen op je website, normaal gezien dus je belangrijkste kanaal. Niet alleen is dat de manier om het juiste online visitekaartje af te geven en geloofwaardig over te komen, daarnaast is ook het algoritme van Google, volgens de laatste berichten, meer en meer gericht op het hoger ranken van waardevolle en relevante content.
Als je deze strategie op je website op orde hebt, is het direct een stuk makkelijker om dit door te voeren naar Facebook. Reeds aanwezige content kan op creatieve wijze gebruikt worden voor dit social media kanaal en daarnaast kun je in lijn met je strategie inspelen op actuele gebeurtenissen en nieuws rondom je bedrijf.

Goed adverteren

Het promoten van berichten of adverteren op Facebook is, niet geheel verrassend, nog altijd een manier om een groot bereik te halen. Echter zal ook dit weinig opleveren als je bericht niet aansluit bij de doelgroep en weinig interactie, clicks en/of leads oplevert. Rendement in bereik, maar ook in engagement behaal je alleen door extra te investeren in posts, die een voor jouw bedrijf waardevolle boodschap bevatten en waarvan je ziet dat ze ruim bovengemiddeld scoren.

Heb je tot slot reeds een schare actieve en trouwe volgers kun je hen vragen hun persoonlijke pagina zo in te stellen dat ze jouw berichten blijven zien. Dit kan iemand doen door naar zijn eigen tijdlijn te gaan en op de drie bolletjes te klikken naast ‘Nieuwsoverzicht’ aan de linkerkant. Vervolgens kies je voor ‘Voorkeuren bewerken’ en op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’.

Bovenstaande vereist wel een extra actie, maar kan dus in dit geval van extra waarde zijn.

Conclusie

Al met al zijn er nog altijd diverse mogelijkheden om boven het maaiveld uit te komen en een interessant bereik bij de juiste doelgroep te behalen. Dit vereist echter wel enige kennis en kunde en een van te voren te bepalen strategie. Daarnaast blijft voorop staan dat je niet te afhankelijk van Facebook, of welk extern kanaal dan ook, moet willen zijn. De communicatie vanuit dergelijke kanalen is en blijft van belang, maar mag bovenal aanvullend zijn op wat je als bedrijf te melden hebt.