Presentaties Arnd en Peter tijdens online marketing symposium

Bronkhorst & Van Pinxteren was op woensdag 11 oktober goed vertegenwoordigd tijdens het symposium ‘In het zadel met online marketing’, dat georganiseerd werd door ehorses & Van Hall Larenstein- University of Applied Sciences. Na eerdere geslaagde edities in eigen land was het dit keer tijd voor de Duitse paardenverkoopsite ehorses om een dergelijk symposium in Nederland te houden. Dit samen met Van Hall Larenstein dat de eigen locatie in Velp ter beschikking stelde voor deze dag.
Arnd en Peter hadden eerder al een gastcollege verzorgd op deze internationaal ingestoken hogeschool en dit keer volgde de vraag of ze een bijdrage konden leveren voor het symposium. Voor Arnd betekende dit een presentatie met als onderwerp: ‘De kracht van goed beeldmateriaal en de inzet van jouw smartphone’ en voor Peter een presentatie over social media en paarden, met extra aandacht voor de vraag: Hoe om te gaan met negatief commentaar?

Dressuursport

Na een welkomstwoord van twee Duitse dames die de Nederlandse taal opvallend goed machtig zijn, te weten Annika Rettig, docent bij Van Hall Larenstein, en Lena Büker, bedrijfsleidster bij ehorses, was het de beurt aan Rens Plandsoen. De algemeen directeur van de KNHS gaf direct een interessante aftrap met haar presentatie over trends in online marketing. Ze tipte de (oneindig lijkende) mogelijkheden van onze online wereld aan en had tevens oog voor de risico’s en gevaren waar we mee te maken hebben of mee te maken krijgen.

Arnd was de volgende spreker die zich richting spreekstoel mocht begeven in de bijzondere setting van de kapel, die deze hogeschool rijk is (kleine foto). Een vlammende introductie van dagvoorzitter Dirk Willem Rosie zette de toon en wat volgde was een inhoudelijk verhaal met daarin de nodige praktische tips en her en der een knipoog of kwinkslag. Voor de vele aanwezige ondernemers bood het verhaal over hoe goed beeldmateriaal je boodschap kan versterken een interessante invalshoek. Ook gaf Arnd een persoonlijk inkijkje in zijn werk als fotograaf. De door hem te maken keuzes en argumentatie bij de selectie van het juiste beeldmateriaal kwamen aan bod en er was oog voor het feit dat in de dressuursport veel sneller gevoeligheden liggen dan in andere disciplines, met het springen voorop. Tot slot kwamen de tips & tricks voorbij die iedereen met een smartphone tot een amateurfotograaf kunnen maken en werd er verder ingezoomd op het gebruik van Instagram.

Uitgebreid geïnformeerd

Dat laatste vormde een mooie brug naar de presentatie van Peter. Deze volgde in de kleinere setting van een van de collegezalen. Voor een groep geïnteresseerde toehoorders opende Peter met een algemeen verhaal over social media, waarmee de invloed van deze niet meer weg te denken online platformen nog eens duidelijk naar voren kwam. Het spreekt voor zich dat deze kanalen, de sociale netwerksites als Facebook voorop, een behoefte vervullen en diverse voordelen met zich meedragen. Hier staan echter net zoveel nadelen tegenover en de meest opvallende uit beide categorieën passeerden de revue. Hetzelfde gaat op voor paarden(sport) en social media, in principe een uitstekende combinatie, maar zeker niet altijd. Daarmee kwamen we bij het gedeelte over de negatieve comments en hoe hierop te reageren. Het draait dan vooral om preventie, druk van de ketel halen, maatwerk leveren en vooral ook geloofwaardig zijn. Daarnaast zijn er mogelijkheden en omstandigheden die zeker voor een vanuit de basis sterk en betrouwbaar merk in het voordeel spelen. De afsluiter van Peters presentatie ging over de social media strategie zoals deze bij Bronkhorst & Van Pinxteren toegepast wordt bij diverse projecten.

Naast de presentatie van Arnd en Peter was er volop gelegenheid om andere interessante lezingen te volgen. Zo waren er presentaties over het samenwerken met influencers (door Mara Ruijter van Pumps & Paarden), online customer service (door Marlies van Gelder van de Paardendrogist), het gebruik van Google Analytics (door Dirk-Jan Melssen van Wageningen University), tips & tricks bij online marketing (door Lena Büker van ehorses) en nog veel meer. Al met al een dag waar online marketing en de paardensector op passende wijze samenkwamen voor bijna 100 toehoorders, die veelal enthousiast en uitgebreid geïnformeerd huiswaarts keerden.